آب و هوا
ایمیل
اوقات شرعی
Search
اخبار و رویدادها
بهادری در سمینار مخاطرات لرزه ای حوزه دریاچه ارومیه:

بهادری در سمینار مخاطرات لرزه ای حوزه دریاچه ارومیه:

نویسنده: Anonym/یکشنبه, 14 تیر,1394/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

براساس مطالعات ریز پهنه بندی شهر ارومیه، گسل سیلوانا گسل غالب زلزله احتمالی در شهر ارومیه است . 

به گزارش برنا آذربایجان غربی، دکتر هادی بهادری در سمینار یکروزه آموزشی مخاطرات لرزه ای حوزه دریاچه ارومیه با اشاره به سوابق تاریخی وقوع زلزله درمناطقی ازآذربایجان غربی و استانهای همجوار در کشور ترکیه و آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان غربی از مناطق لرزه خیز کشور است که با مطالعات تازه ای که در این مورد در استان آنجام گرفت، میزان خطر پذیری و دامنه تهدید زلزله در برخی از مناطق استان به مرزهشدار نیز نزدیک شده است 

وی به مطالعات پهنه بندی و ریزپهنه بندی زلزله در در4 شهرارومیه، سلماس، خوی و مهاباد دراستان نیزاشاره کرد و افزود: تعیین ریسک پذیری وارائه برنامه جامع برای کاهش میزان ریسک ناشی از وقوع زلزله از اهداف این مطالعات است که با تکمیل و نهایی شدن آن نقشه راه مقابله و یا کاهش خطرات زلزله تبیین می شود. 

وی تدوین و تبیین مقدار ریسک را گام نخست در مدیریت زلزله و مطالعات ریزپهنه بندی دانست واظهار داشت: در این مطالعات باید میزان خطرات و آسیب پذیری مراکز حساس و زیرساختهای شریانی به دقت تحلیل و محاسبه شود تا با مقاوم سازی و با اقدامات کاهش ریسک از وقوع حوادث احتمالی تاحد ممکن پیشگیری کرد. 

معاون امور عمرانی استاندار در ادامه سخنان خود آخرین دستاوردهای طرح ریزپهنه بندی لرزه ای دراستان، اهمیت پهنه بندی لزره ای از منظر شهرسازی و مدیریت بحران و اصول پهنه بندی و ارزیابی میزان ریسک را تشریح کرد. 

در ادامه این سمینار آقایان قاضی پور و جهانگیرزاده از نمایندگان مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به اهمیت پیشگیری در امر مقابله با حوادث غیرمترقبه اشاره کردند و برهم افزایی تمامی مسئولان و متخصصان درافزایش میزان آگاهی مردم و بکارگیری تمهیدات لازم برای پیشگیری و کاهش خسارتهای احتمالی تاکید کردند. 

دکتر مهدی زارع دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در تحلیلی از رخدادهای طبیعی و زلزله های مخرب سالهای دور در آذربایجان غربی و استانهای مجاورگفت: براساس مطالعات انجام شده هر 200 سال یک زلزله به بزرگی 7 ریشتردر مناطق اطراف دریاچه ارومیه رویداده و تکراراین حادثه نیزمحتمل است. 

وی به مباحث طرح شده در خصوص تاثیر خشکی دریاچه ارومیه بر فعال شدن گسلهای اطراف این دریاچه نیز گفت:در 18 سال گذشته بیش از 18 میلیارد مترمکعب آب ازدریاچه ارومیه تخلیه شده است که درپدیده های زمین شناختی وقوع چنین رخدادی موجب تحریک القایی لایه های درونی زمین و گسلهای اطراف می شود و برای ارائه پاسخ دقیق و شفاف به این موضوع باید تحقیقات و مطالعات جامع و کاملی انجام شود. 

در ادامه این سمینار آقایان دکتر مکاری و دکتر تاروردیلو از اساتید و هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه ارومیه مطالبی را در خصوص آسیب پذیری سازه های شهر ارومیه و مخاطرات ساختاری در منطقه دریاچه ارومیه ارائه کردند.



 

تعداد نمایش ها (1035)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

وصیت نامه شهدا
سامانه شکایات و نظرات

 

 

 

آمار بازدید
دی ان ان