آب و هوا
ایمیل
اوقات شرعی
Search
اخبار و رویدادها
مراحل پاسخ به سوانح

مراحل پاسخ به سوانح

نویسنده: Anonym/یکشنبه, 13 اردیبهشت,1394/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
3/5

مراحل پاسخ به سوانح

چرخه فاجعه دارای 4 فاز میباشد ، در مرحله پاسخ تمامی واکنشها ی پاسخ به سانحه با عبور از این چرخه مشخص می شوند که در بعضی از منابع این چرخه بدین صورت می باشد : (1) کاهش اثرات (2) برنامه ریزی (3) پاسخ (4) بهبود و بازسازی . بطور کلی بعضی مشکلات  ممکن است در طول مراحل اتفاق  بیافتد . آگاهی عمومی، برنامه ریزی مناسب، و در نظر گرفتن احتمالات ممکن است اثرات هر گونه بی کفایتی خاص را در پاسخ به سانحه کاهش می دهد.



 

کاهش اثرات

در موارد خاص، برخی از اثرات سوانح مخرب را می توان قبل از رویداد واقعی کاهش داد . به عنوان مثال، تخلیه قبل از طوفان یا سیل با هماهنگی ممکن است تا حد زیادی اثرات سانحه را کاهش دهد . در زمان گردباد با هشدار زود هنگام ساکنان می توانند به پناهگاه بروند . نصب سیستم های آبپاش در محل کار و خانه می تواند خطر ابتلا به آتش سوزی را کاهش دهد. اینها نمونه هایی از کاهش اثرات می باشد و ما در طول زندگی شاهد بعضی از این موارد بوده ایم .

برنامه ریزی

برنامه ریزی فاجعه به طور کامل در برنامه ریزی داخلی و خارجی مورد بحث قرار گرفته است. برنامه ریزی را باید به اندازه کافی تاکید کرد، با این حال برنامه مقابله با سوانح، مشابه با برنامه ریزی سوانح نیست. در بسیاری از جوامع، طرح های "کاغذی" مفصل آزمایش شده ای یافت می شود که بر اساس فرضیات ناقص و یا کاملا بی استفاده در زمینه پاسخ اولیه می باشند .

پاسخ

تعدادی از رویدادها در طی پاسخ اولیه به یک فاجعه رخ می دهد. اگر از قبل آگاهی وجود داشته باشد بخش های خاصی از پاسخ ممکن است حتی قبل از این رویداد در نظر گرفته شود . متاسفانه، به ندرت میتوان از قبل در مورد وقوع سوانح آگاهی و اطلاع داشت .

فعال سازی

الف :اطلاع رسانی و پاسخ های اولیه

در طول این مرحله، سازمان های درگیر در واکنش به سوانح و جمعیت تحت تاثیر از خطر اطلاع پیدا می کنند . در صورتی که سانحه پیش بینی شده است، این مرحله تا قبل از سانحه طول می کشد . بسیاری از نقاط در مناطق تحت تأثیر طوفان نیاز به بیش از 24 ساعت برای تخلیه کامل دارند .

ب :سازمان از فرمان و ارزیابی صحنه

هنگامی که مرحله فعال سازی آغاز شده است، ساختار فرماندهی و کارکنان از قبل تعیین و (برای جزئیات بیشتر نگاه کنید به حادثه سیستم دستور زیر) در پاسخ به این فاجعه باید شبکه ارتباطات اولیه تاسیس شده باشد این یکی از مهم ترین مراحل در زمانی است که فاجعه رخ می دهد . نباید زمان را از دست داد . در طول این مرحله، گزارش های اولیه از  شروع ارزیابی صحنه به دست می رسند. اغلب، این یک واقعیت شناخته شده است که فاجعه در ابتدا یک فرایند مستمر است. با این حال، حتی این واقعیت مهم است در تعیین اینکه آیا کمک خارجی مورد نیاز است ؟

اجرا

الف :جستجو و نجات

با توجه به ساختار و عملکرد سیستم فرماندهی حادثه (ICS)، جستجو و نجات با آتش نشانی، اورژانس خدمات پزشکی (EMS)، و یا نیروهای پلیس (امنیت) جهت می گیرند . در حوادث بزرگ، به ویژه آنهایی که در حال مقوع هستند و یا ممکن است شامل : فعالیت های تروریستی، یک رویکرد مشارکت  ضروری است و عملیات جستجو و نجات باید بسیار سازمان یافته برای اطمینان از پوشش مناسب و کامل تمام زمینه ها انجام گیرد .

ب :رهایی، امداد، ثبات، و حمل و نقل

رهایی از عملکردهای خدمات آتش نشانی در بسیاری از کشورها می باشد . علاوه بر تخصصی و فنی بودن تیم نجات، خدمات آتش نشانی تجربه بیشتری با آواربرداری در ساختمان و خطرات ثانویه نسبت به سازمان های دیگر دارد (به عنوان مثال، سیل، آتش سوزی).

حمل و نقل باید هر دو سازمان یافته و هماهنگ به توزیع عادلانه قربانیان به امکانات و دریافت که قادر است. در طول حوادث اخیر غیر نظامی و حتی در عملیات طوفان صحرا، اکثریت افراد مجروح را به تنها یک یا دو امکانات دریافت، که تقریبا غرق شد گرفته شد. این امر در زمانی که امکانات دیگر نشسته خفته در انتظار بیماران است.

مدیریت صحنه قطعی

در حالی که کنترل و مهار صحنه ممکن است نسبتا ساده باشد ولی در مورد بعضی از بلایا اقدامات پاسخ برای مهار و تثبیت ممکن است چند روز طول بکشد . وقتیکه مدت زمان فاجعه افزایش می یابد ، منابع اضافی باید در دسترس باشد.

بهبود

فاز بهبودی اغلب در برنامه های سوانح  برای جامعه آسیب دیده بسیار مهم است. در طول این مرحله، برخی از سازه ها ترمیم می شوند ، خدمات عمومی و زیرساخت ها به طور موثر دوبارشروع به کارمی کنند . به طور همزمان بازگشت به فعالیت های عادی معمولا رخ می دهد.

 

تهیه گزارش

درس های ارزشمندی ممکن است در طول گزارش نویسی آموخته شود که از اهمیت زیادی برای به دست آوردن اطلاعات از تمام طرف های درگیرکه تلاش زیادی در پاسخ به فاجعه انجام دادند برخوردار است.

تعداد نمایش ها (3137)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

وصیت نامه شهدا
سامانه شکایات و نظرات

 

 

 

آمار بازدید
دی ان ان